luni, 3 octombrie 2011

Szesiune noua

Schizofrenie? Asa se pare. Hm, primele simptome? Acum 3 ani, pacientul a manifestat majoritatea semnelor premorbide: pasivitate, prieteni putini, mormaieli fara sens, prefera izolarea in detrimentul activitatilor sociale utile. Cum a ajuns la noi? Internat acum 2 ani,
mana rupta. Medici l-au vazut si l-au trimis la psihiatrie. Dr Okos la consultat, iar apoi a decis ca e Nebun. Asa l-am cunoscut. Majoritatea timpului e in starea aceasta, predomina simptomele psihomotorii de tip cataton, cu imobilitate motorie, negativism extrem, mutism,iar rareori bizarerii ale miscarilor voluntare sau crize. Deliruri? In timpul stuporului sau crizelor mai severe este necesara asistenta medicala permanenta, pe cat posibil, pentru a se evitata autovatamarea sau vatamarea altora, malnutritia sau hiperpirexia. De notat, in ultima vreme a refuzat total mancare. Terapie? Nu reactioneaza deloc, nu colaboreaza, deobicei se holbeaza la ceva si cel mult ingana ceva. Ianc, nebunul ce clipeste mereu, spune ca e Dunarea Albastra. Altfel de tratamente? terapie prin soc, ceva, sa-l scoata din coma asta? Tratamentul obisnuit nu are nici un efect. In timpul crizelor poate fi necesara sedarea, de obicei, cu clor-promazina 25-50 mg/4 - 8 h,sau droperidol 5-15 mg/4 h. Analizele indica o crestere a concentratiei de Li+, astfel am modificat doza pentru a obtine o concentratie plasmatica de 0,8 -l mmol/1 Li+ masurata in ziua a 4 -a sau a 7 -a de tratament, de 2 ori, la interval de 12 h. In mod normal daca cooperarea este buna si U & E, EKG si T4 sunt normale, se administreaza carbonat de litiu 125 mg - 1 g la 12 h (nu are efect sedativ, dar cresterea concentratiei intracelulare are loc in timp)...poate'si revine, cine stie?, ridica din umeri neputincioasa, Amy asistenta.
Domnisoara Winehouse!, am o idee spuse prof. Okos. Sugerez bruscarea echilibrului chimic mental, fie ca exista fie ca nu. Pentru inceput ar trebuii sa stimulam un boost sau un spike de endorfine, ma uit pe hartia asta, hm, baiatul asta nu a mai avut serotonina in el de la balul bobocilor cred. NU, e clar, e nebun si aici ii este locul. 250 mg ketAnamina o data la 6 ore. Complectam in continuare tratamentul cu doze potrivite de emdiemeizol 500 mg, o data pe zi, dimineata, stimuleaza dorinta de a socializa. De 3 ori pe zi, inainte de masa tetraHidroCaravanol pentru pofta de mancare. Daca incepe si canta, aplaudati si faceti-l sa se simta ca pe scena, asta o fi bucuria lui. Deocamdata atat, ne revedem peste cateva saptamani sa vedem progresul.

De parca ar fi fost prima data. Ecoul discutiei celor doi vibra jovial timpanele mele. Am clipit, am tras aer adanc in piept, am ridicat privirea din pamant si am asteptat. Am asteptat acel moment de liniste, cand cei 2 medici urmau sa taca si sa-mi urmareasca curiosi reactiile. M-am ridicat de pe marginea patului, mi-am aranjat gulerul halatului, am facut 2 pasi spre usa apoi m-am intors catre ei:
Voi chiar credeti ca tratamentele voastre spalatoare de creier sunt solutia pentru mine? Intradevar, imi gasesc asa greu fericirea. Sunt acele gesturi de tandrete, plimbari prin soare, sau chicoteli gingase care ma incalzesc, ma fac sa palpai bucurie. Sunt asa greu de gasit. Privesc in gol fara sa clipesc pentru ca sunt socat de uimire. Ce este atat de ciudat in faptul ca imi place sa daruiesc flori Doar Asa, pentru ca imi place? De ce pare irational sau neobisnuit ca imi doresc dimineata sa ma trezesc invelit in cea de langa mine? De ce e gresit ca nu vreau Doar sa o fut? De ce sunt nebuni cei care se arunca cu capul inainte si musca cu pofta din singura viata care o au? Iertati-ma, nu pot nicicum sa imi calculez entuziasmul sau sa mi-l dozez disciplinat. Vreti sa ma faceti normal, obisnuit, comun? De ce urmariti sa ma topiti si apoi sa ma turnati intr-o forma banala, soldatel de plumb? Cred ca inteleg de ce. Sunt atatia sanatosi insensibili si superficiali, atatia indivizi cu suflete egoiste, totusi atat de darnici si generosi pregatiti sa isi negocieze afectiunea. De unde atata Marketing? in sentimente...eu nu vreau sa vand nimic, nu am nevoie de strategi profitabile ca sa traiesc fericit. Dupa regulile voastre, se pare ca locul meu e aici in izolare, intr-un spital, monitorizat atent de privirile voastre pline de mila si intlegere - "Vai saracul"...in fine.
Amy draga, fi buna, pana ma intorc de la baie, adu-mi niste morfina si Cola si fa-mi un Cuba Libre, iar tu Simon, zi ceva, fa un plan, trebuie sa plecam de aici.

2 comentarii: